Wednesday, March 25, 2009

ANTARA ARAHAN TUHAN DAN ARAHAN PLKN

Siri pertama latihan PLKN telah tamat pada 11.03.2009.Telah dua orang anak saya terpilih.Kedua-duanya perempuan.Sejak latihan ini diperkenalkan hati kecil saya memang tidak bersetuju anak-anak perempuan terlibat.Saya tahu banyak module latihan tidak sesuai dengan fitrah perempuan.Apalagi sejak kecil anak-anak dididik dengan ajaran Islam yang tidak bergaul bebas,pakaian menutup aurat secara sempurna,membatas pergaulan walaupu sesama wanita seperti kehendak Islam.

Kebimbangan menjadi kenyataan.Anak dicampur dengan yang bukan Islam dalam satu bilik dimana agak sukar untuk menyiapkan diri selepas mandi.Mandi terdedah aurat dengan gadis bukan Islam.

Di tambah dengan tidak mengambil berat soal solat.Apabila outing solat entah kemana.Solat dipandang ringan,disamping melewatkan waktu hinggalah mengamalkan qada' solat.

Apa yang amat dipentingkan adalah soal makan,perpaduan,integrasi(kononnya).Beberapa pelatih sanggup minta berhenti untuk menyambong pelajaran(helah agak tidak terlibat dengan latihan yang menyeksakan).

Apakah tidak cukup anak lelaki untuk latihan ini(saya sangat menyokong perkara ini).Buat lah latihan ini dengan mengambil kira sensitiviti anak -anak kami yang perempuan yang dididik secara lembut.Bagi mereka(perempuan) yang hendak secara sukarela....biarkan,pilihlah mereka.

Jangan lah peraturan dunia diutamakan sehingga menyisehkan perintah ALLAH.

No comments: