Monday, March 30, 2009

RASUAH

Sejak ada manusia adalah rasuah.Peringatan diberi dari masa ke semasa tentang bahaya rasuah sama ada didunia lebih - lebih lagi di akhirat nanti.Rasuah berubah dari masa mengikut peredaran zaman.Kalau dulu rasuah dalam bentuk benda(barangan) sekarang seribu satu macam cara dan jenis rasuah telah ujud.

RASUAH UNTUK DAPAT PROJEK: Pemberi rasuah akan pastikan projek akan dapat kepadanya,rasuah akan berlaku dari mendapat maklumat peruntukan,butiran tender atau sebutharga seterusnya kepada Ahli J/Kuasa Tender atau Sebutharga.Bentuk rasuah biasa dalam bentuk tunai,barangan berharga,perkhidmatan dan lawatan dalam dan luar negara.

RASUAH UNTUK SAMBONG KONTRAK:Biasa berlaku untuk menyambong kontrak bekalan bahan atau pendaftaran keewangan.Perasuah biasanya menghantar barangan berupa hamper kepada yang berkenaan di jabatan kerajaan,setiap kali hampir tamat kontrak hamper akan disediakan sama dihantar kerumah atau datang ambil ke premis pembekal.

RASUAH UNTUK DAPAT JAWATAN:Biasa berlaku dalam organisasi yang penyandang mempunyai kuasa,seperti parti politik,koperasi dan persatuan.Rasuah dalm bentuk wang tunai,jawatan,perkhidmatan dan barangan berharga.

RASUAH UNTUK KENAIKAN PANGKAT: Berlaku dalam organisasi kerajaan dan swasta dimana penjawat sama ada layak atau tidak untuk naik pangkat.Paling malang sekiranya perasuah adalah mereka yang tak layak.Rasuah bisanya dalam bentuk pemberian barangan berharga dan perkhidmatan.Juga termasuk menggunakan peruntukan dan kemudahan organisasi bagi mencapai cita-citanya.

RASUAH UNTUK MENDAPAT GELARAN:Orang yang mementingkan gelaran akan gunakan rasuah untuk mendapatkannya.Biasanya dalam bentuk kewangan.Juga menggunakan peruntukan dan kemudahan organisasi bagi mencapai cita-cita peribadi.

RASUAH UNTUK MENDAPATKAN KAWASAN PEMBALAKAN:Sejak dulu menjadi tradisi pembalak-pembalak akan membelanjakan sejumlah wang untuk mendapat kawasan pembalakan.Dari serendah-rendah jawatan (yang terlibat) hinggalah jawatan kanan dan sebahagian ahli politik yang berpengaruh akan mendapat bahagian setelah kawasan dikerjakan.Sebab itulah kawasan Hutan Simpan kekal pun dibalaki.

RASUAH MELEPASKAN DIRI DARI TINDAKAN UNDANG-UNDANG:Berlaku kepada pengamal yang selau melnggar undang-undang,sama ada undang2 Polis,Kastam,Imigresyen dan semua Agensi Penguatkuasa Undang-undang.Kesalahn kecil dilakukan dengan pemberian tunai,barangan berharga.Jika kesalahan besar harta tak alih,harta alih,lawtan luar negara,pemberian tunai secara tetap(melalui akaun/tunai).Timbullah istilah Mahkamah ditepi jalan,di coffe house,di jetty dan kompleks membelibelah.

RASUAH MEMUDAHKAN PERKHIDMATAN:Biasa berlaku di Agensi kerajaan yang menyediakan perkhidmatan secara monopoli dan perkhidmatan yang penting.Rasuah biasa dilakukan secara langsong dengan pegawai atasan atau pegawai yang melakukan kerja secara spesifik.Secara tak langsong pemberian hadiah atau baucar atau tunai kepada kelab-kelab di jabatan apabila kelab mengadakan kegiatannya.Pemberian hamper adalah paling lazim.

Tetapi ramai orang yang merasuah tidak akan mengaku bahawa perbuatan nya adalah RASUAH.Bermacam - macam nama gantian diberikan seperti HADIAH,SEDEKAH,PEMBERIAN TANDA HATI,SUMBANGAN,KAUTIM,DUIT TEA DLL.

No comments: