Sunday, March 22, 2009

BILA RASUAH DIBOLEHKAN

Semua umat Islam tahu bahawa rasuah adalah salah.Dari kecil sampai hampir mati mereka di beritahu oleh ustaz/ulama bahawa pemberi dan penerima rasuah akan masuk neraka.

Kakitangan kerajaan diperuntukan bermacam hukuman jika lakukan rasuah.Dan diujudkan satu badan untuk mengawasi penerima rasuah.Dari BPR jadi BSN dan sekarang SPRM.Hukuman pun makin berat.Kalau dulu ditahun-tahun 70an kebanyakan yang dihukum adalah penerima rasuah dan terdiri dari penjawat awam.Pemberi rasuah biasanya terlepas.Pemberi rasuah hanya dihukum kerana menolak dan melaporkan perbuatan tersebut.Sekarang ada hukum mandatori penjara.

Akta telah berubah beberapa kali.Siapa yang luluskan akta ini?Tentulah orang yang memerintah.Siapa yang memerintah negara kita sejak dahulu?Tentulah orang-orang UMNO yang jadi tiangnya.

Biasanya orang membuat sesuatu undang-undang jarang akan menyusahkan diri sendiri.Kita lah syarat-syarat perjanjian,mestilah ia akan menyebelahi pembuatnya.Begitu juga undang - undang berkaitan rasuah.

Perbuatan yang sama tetapi hukuman berlainan adalah perkara biasa bagi UMNO.Pejawatan awam menerima sedikit sogokan bagi mendapat/mempercepat sesuatu perkhidmatan jika dilaporkan dan didapati bersalah......penjaralah tempatnya.Tetapi perbuatan tang sama berlaku dalam kalangan orang UMNO mereka tidak akan risau,kerana SPRM tidak boleh siasat.Jadi jika hendaklah melakukan rasuah dan tidak dipenjarakan......MASUKLAH UMNO.

No comments: